Eichicht Arbeiterstrasse   17.3.2019 9:24:44
Zobrazeno: 754x

80 let jezdíme vpravo

Už jste dnes jeli autem? Napadlo by vás jet vlevo? Ještě před osmdesátí lety to tak bylo, pak Áda zavelel a od té doby jezdíme vpravo.

 
Pro přidání komentáře musíte mít zapnutý javacript
Luboš  5.3.2020 9:58:04
já když mrdám, tak ležím na pravé straně a šukám tak, že žena a její kunda je po levé straně. A vůbec to nevede k nějaké nehodě nebo karambolu. Jen krásně stříkám do krásné kundy. A když mi pak žena kouří a dokuřuje čuráka, tak ležíme uprostřed postele a žena uprostřed mezi mýma nohama. A čuráka má v puse a já pak stříkám jako do terč. Kurva, ty dopravní předpisy sou supr!!!! A teď se du vychcat.
rizika levostranného provozu   4.3.2020 15:46:18
MUDr. Josef Rejsek
(26.8.1892 Praha-29.2.1936)
a jeho autonehoda u Národního muzea a smrt:
Rejsek byl příznivcem automobilismu. Pořídil si auto značky Renault a počátkem roku 1936 pro něj už čtyři roky jezdil řidič Josef Haušild, tehdy 28letý.
V sobotu 29. února 1936 odpoledne plánoval Rejsek odjet se skupinou známých na lyžování do Krkonoš. Požádal proto řidiče, aby ho z nemocnice na Bulovce odvezl domů a poté na Wilsonovo nádraží. Cestou nastoupila ještě paní Sigmundová, vdova po rentgenologovi Adolfu Sigmundovi.
Přijížděli od Škrétovy ulice, která se napojovala do Fochovy (dnes Vinohradská), odkud měli ihned odbočit vpravo do Hooverovy (dnes Wilsonova) k nádraží.[p 1]
Křižovatka Fochovy a Hooverovy byla v té době považována za jednu z nejnebezpečnějších v Praze, protože se tam sbíhaly tři směry aut, tři trati tramvají a přecházelo tu mnoho chodců.
Aby mohl řidič auta odbočit z Fochovy do Hooverovy, musel při LEVOSTRANNÉM provozu přejet přes tramvajové koleje. Strážník, který řídil dopravu, dal znamení k odbočení dodávce, která jela před Rejskovým autem. Řidič Haušild se domníval, že pokyn platí i pro něj a rozjel se za ní. Nevšiml si ale, že mezitím již strážník změnil směr na přímý k Václavskému náměstí a že se za ním rychle blíží tramvaj číslo 11. Tramvaj, kterou tvořil jeden motorový a dva vlečné vozy, narazila levým bokem přední plošiny do pravé přední strany auta. Přitom motorový vůz vykolejil, tramvaj se roztrhla a zadní vozy tlačily Rejskovo auto kupředu, kde se ještě srazilo s protijedoucí tramvají.
Při nárazu praskla v autě palivová nádrž a benzín se vzňal. Požár byl sice rychle uhašen, ale auto bylo podle svědků smáčknuté téměř na polovinu a oba cestující uvnitř, dr. Rejsek i paní Sigmundová, byli vážně zraněni. V nemocnici u dr. Rejska už jen konstatovali smrt, bezprostřední příčinou byla tržná rána plic a srdce a krvácení do hrudníku.
Celkové následky nehody byly hrozivé — neříditelný vykolejený motorový vůz pokračoval v jízdě po dlažbě, až se zastavil o pojízdnou prodejnu jízdenek, [p 2] kterou otočil. Mimo dr. Rejska se zranilo 6 lidí těžce a 26 lehce, byť většinu úrazů neměl zřejmě za následek samotný náraz, ale panika, při které cestující z tramvaje rozbíjeli okna a vyskakovali.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Josef_Rejsek_(urolog)
Jezdící schody   18.3.2019 5:19:33
A obchodní dům Bílá labuť otevřeli 18.marca 1939.
Eichicht Arbeiterstrasse  17.3.2019 21:58:27
zásadní upřesnění-já ti děkuju za upřesnění
herr Kohoutek  17.3.2019 20:40:57
Jsem vás nový fuhrer a budete mě poslouchat! Pozoooooor postavit a do řady!
zásadní upřesnění  17.3.2019 17:53:22
Máš zavádějící informace. Nezavelel Áda, ale vrchní velitel německé armády von Brauchitsch. Na pravostranný provoz bychom ale přešli i bez Německa. Československo se k tomu zavázalo v roce 1925 v Pařížské úmluvě a i když mu to trvalo déle, než slíbilo, v roce 1938 bylo uzákoněno, že na pravostranný provoz se přejde 1. května 1939. Okupace zavedení pravostranného provozu pouze o něco urychlila. Je přitom zajímavé, že v některých českých městech se přešlo na pravostranný provoz prakticky v první den okupace, v jiných až po několika měsících. Po jistou dobu tak Československo zažívalo provoz v obou směrech obousměrný, odoborně nazývaný provoz všesměrný.
článek na Expresu  17.3.2019 11:21:35
https://www.expres.cz/nemecko-okupace-jizda-vpravo-di4-/zpravy.aspx?c=A190315_160844_dx-zpravy_stes